Както вече казах,
пораснах като художник покрай Димитър
Даскалов, Валентин Старчев и Любо Прахов.
Учех при Любо. При Вальо Старчев учеше
Марко Марков. При Крум Дамянов бяха Иван
Русев, Емо Попов, Ангел Станев, Тодор
Тодоров и мисля Иван Славов.
-Виж сега Весо,
твоя проблем не е от вчера. Този проблем
с китката можеш да видиш в
Египет- виж
къде. Показва ми албума. В Асиро-Вавилон
нещата са други. Ето ги. Гърците
пренебрегват проблема, но те както
виждаш и главите им не гледат. Гледат
очите, по-сетне в римския портрет.Та и
твоя проблем с китката, виж го как са го
направили. Виж ренесанса (забравил съм
автора). Виж как го реших пък аз в Кракра
Пернишки. Начинът на формообразуване
е израз на духовни стойности, на твоя
личен опит в този свят.Никой не може
да ти реши проблема. Това е вечен проблем,
но той си е твой. Оправяй се.
Отиде до масата, остави ме объркан на статива и си сипа
Академик Неделчев. Академик
Неделчев беше тогавашна гроздова.
Сипа си и чаша вода.Любо е
учил при Марко Марков.
-Последните
шест месеца от живота си Марко ходеше
по ателиетата на учениците си, говорехме
си и ни се радваше- разправя ми Любо.
Марко е учил при Бурдел. Аз смятам че
правеше глава по-добре от него. Така
трябва. Някой ден учителите се учат от
учениците си. Бурдел е учил и
Арно Брекер. Презирали са- казва- Арно
Брекер, защото е работил за нацистите.
Дал е образ на въжделенията им-pазправя
ми Любо. Пием ракия с вода.
Един
ден - казва- ходили двамата, Роден и Бурдел,
да гледат изложбата на един млад
италианец. Модиляни. "Знаеш ли,
драги ми Роден, струва ми се, че двамата
с тебе сме последните скулптoри
на тази земя"-рекъл разочарован Бурдел.
Преди две години
разгледах внимателно Арно Брекер. Голям
артист. Германците си го знаят и са му
направили музей.
Също така, след войната
със закон е забранено на държавата да
се меси в дейността на художници,
журналисти, учени и писатели. Има защо.
Когато гледам Катедралата от Cветлина на Алберт Шпеер ми се огъват краката. Страшни са.
И пряко- и преносно.
Аз не съм много
по история на изкуството и бях пропуснал
тези творби. Едва когато правих моя Храм
от Cветлина
и издирвах подходящи прожектори по
кълбото, един колега от Нова Зеландия- този
дето е правил светлинните ефекти на
Властелина на Пръстените, ми прати
снимки от 1936 г. Онемях.
Моята работа Храм от Светлина тогава беше поръчана за фестивала Джуле от кметството в Амстердам-2004. Много щях да се издъня. Добре че не съм знаел. Формално-да но моето убеждение тогава а и сега е, че всеки човек и всяко същество имат дарба. Дарбата е като кредит от банка. Плаща се цял живот. Кои сте вие, та да пришивате тежненията на деня на големия артист? Лепваме му етикета и почваме да мачкаме.
Моята работа Храм от Светлина тогава беше поръчана за фестивала Джуле от кметството в Амстердам-2004. Много щях да се издъня. Добре че не съм знаел. Формално-да но моето убеждение тогава а и сега е, че всеки човек и всяко същество имат дарба. Дарбата е като кредит от банка. Плаща се цял живот. Кои сте вие, та да пришивате тежненията на деня на големия артист? Лепваме му етикета и почваме да мачкаме.
-Което Господ
е направил човек да не разваля- казваше
Любо.
Искам в галерията
си да покажа възземването и еволюцията
на пластичния език у нас след Галин
Малакчиев. Десетина автора, които
надмогнаха проходилките на сюжета и
фигурата. Тяхният език е достатъчно
богат, за да внушат усещане и присъствие
без каквато и да е литературна канава.
Надявам се да ми помогнат да го направя.
Няма коментари:
Публикуване на коментар