Един от 50те най-добре
облечени британски мъже, Thomas Alexander
Heatherwick, е английски дизайнер, роден в 17
февруари, 1970 в Лондон, Англия. Учи
триизмерен дизайн в Manchester Polytechnic, а също
и в Royal College of Art, където неговия наставник Sir Terence Conran, го нарича Леонардо да Винчи на
нашите времена.
Дизайнерът ThomasAlexander Heatherwick е носител на най-престижния
британски орден- Order of the British Empireh – присъден му за постижения в Изкуствата
и Науките, а също е почитан като Royal
Designer for Industry,
член
на британското
Royal
Society of Arts.
Творчеството на
този аристократичен и достолепен мъж
не се отличава с изграждане на собствени
и системни пластични умения, а с умението
да решава монументални обемно-пространствени
проблеми, ползвайки познати от
изкуството формообразуващи практики
по смел и необичаен начин, създавайки
така убедителни и запомнящи се образи,
на границата между скулптурата, дизайна
и архитектурата.
Всъщност, такава
твърда граница има май само в нашата
провинциална образователна система.
Изучавани в различни
университети, a
и по различни програми, като различни!
специалности, скулптурата, дизайна и
архитектурата се схващат и практикуват
като имащи различни конструктивни,
функционални и пластични цели, и в
най-добрия случай, между тях е осъществен
приемлив баланс. Казват му „Синтез“.
Монументалните изкуства в случая са
просто апликирани и рядко повлияват
цялостното внушение на архитектурния
обем. Всеки да си знае мястото :)
Формообразуването
е език. Фраза, граматика, речник. Синтаксис.
Стилистика. Възглед. Познание. Възприятия.
Инвенция. Визията в изразителна и споделима форма.
The Seed Cathedral е блестящ
пример за цялостен и единен творчески
възглед. Павилионът на Обединеното
Кралство на изложението в Шанхай, наречен
Катедрала от Семена, е 10
метра висока сграда, 15 широка,
като повърхността и се състои от 60
000 акрилни пръта с дължина 7.5 метра.
Прозрачните пръти са пълни със семена.
Тази творба ползва формообразуващ
принцип известен в скулптурата още от
времената на конструктивизма. С бурното
развитие на технологиите от тогава
насам, стана възможно да се изграждат
огромни пространствени форми, които на
пръв поглед пренебрегват началата на
разумното конструиране на монументален
и функционален обем. Смея да твърдя, че
в нейното формообразуване граница между
архитектура, скулптура и дизайн не
съществува.
Започвайки
още в далечната 1852 г., изложенията
са място, където различни страни
показват своите културa
и технологии, в собствените си специално
изградени павилиони. През 2010 г. в
изложението, което се проведе в Шанхай,
Китай, 200 различни страни представиха
експозициите си, което го направи и
най-голямото изложение провеждано
някога. Британският павилион, създаден
от Thomas Alexander Heatherwick, е една от
най-запомнящите се сгради, извинявам се - пластики- на нашето
време.
Няма коментари:
Публикуване на коментар