Със доста смесени
чувства следя една докторантура в
сериозен наш университет. Тя е върху
ранното ми творчество. Авангардът в
България. Това не ме ласкае. През
последните години преживях приключения,
надхвърлящи опита ми от дисидентството
ми многократно.
Не в това е
проблема. Лекомислено е да се посочва
публичен скандал за начало на нещо
смислено. Аз имах да споделя идеи а не да събарям властта. И до днес ме питат как са ми съборили изложбата а не защо съм работил по този начин. Taка най-добре
се игнорират стремежите да се изследват
и осмислят значими културни събития от
онова време. Например изпълнението на 4,33 и
Конструкция на Джон Кейдж в зала България през 1978 година от групата на проф. Добри Палиев.
Това иди-доди.
Първата изложба с авангард, както
многократно и при всяка възможност
припомням, е изложбата с творби на
Малевич, Кандински и други световни
авангардисти в редакцията на списание
Везни открита на 21.09.1921.Кураторът
е авангардистът Гео Милев. Проблемът
там е, че творчеството му е прочетено
епидермално като политически акт.
Първокласно изкуство е! И затова има и
политическо отражение. Изместен е
фокусът към ТЕМАта. Ако темата беше
най-важното нещо в изкуството, то това
е по скоро публицистика и журналистика-
отразяване с похвати на изкуството
на обществени събития. Всъщност ТАКА
се разбира и изкуството у нас- като
изобразително.
:Никола Кожухаров. Мене ме мамо Змей люби 1922
„Социалистическият
реализъм, колеги, е да рисуваме портретите
на другарите така, че да могат да се
познаят“- обяснил
в далечната 1972 година проф. Дечко Узунов
на студентите си какво точно ще учат и
правят. Този провинциален възглед, чието
място концептуално е в 19 век, все още
формира професионалното мислене у нас.
Така
погледнато, откъм
темата в творбата е
изследването на уважаваната от мен МаяГорчева,
която ме включи в академичното си
изследване за образа на Змея в Българското
Изкуство. Ето така моят Воден
Змей
попадна на същата лавица със „Мене
ме мамо Змей Люби“
„Змеьова сватба“
и т.н. значими творби, формиращи българската
душевност.
Веселин Димов. Воден Змей 1983
Благодарих
и за притеснението да бъда в компанията
на П.Ю.Тодоров, Петко Стайнов, Гео Милев
и прочие. Понеже стана сложно,
ще ви пусна едно любимо парче с етнографска
насоченост :) Темата ли е формирала смисъла звученето и композицията!? И какво ще разберете от анализа и?!Вижте. Казва се Децата на Вуду.
Повърхностен
е възгледът че изкуството просто
интерпретира и пресъздава вече
съществуващата реалност...
То формира тази
чувствителност,
която е в основата на възприяттията и
създаването на Реалността.
Няма коментари:
Публикуване на коментар