Що е изкуство
изглежда ясно, като
всичко, за което не сме се замисляли.
Говорено обаче в университет, отстояващ
в годините недвусмислената позиция, че
изкуството е ИЗОБРАЗИТЕЛНО, е
принципен проблем. Самото разбиране за
изкуството като изобразително, ни връща
в представите за класическо образование
от 18-19 век. Тогава, наред с гръцки и
латински, се изучава и музикална и
визуална грамотност. Причината е проста-
не са били открити грамофона и фотоапарата.
Така че, ако отидите на разходка и много
ви впечатли пейзажа, единственния начин
да си запазите спомена и чувството е да
си го нарисувате. Също така, любимият
си концерт трябва да си го изсвирите на
пианото, цигулката или на каквото е.
Купувате си книгата с нотите и ...вие сте
грамотен и образован европеец-
нали?!
Така прочее става
известен Бах- органистът в кварталната
църква, който го наследил на поста след
стотина години, открил сандъка с нотите
му и го издал в модните тогава нотни
издателства...а пък балетът и операта
тръгват като изкуство във времето,
когатo новата буржоазна
класа е направила вече пачки, но не е
още усвоила аристократичното изживяване
на пеенето и танцуването- а как да си
аристократичен без ТОВА? Така че, станало
като във вица, дето лорда преплувал
Ламанша. На датата и часа, обявени за
спортното постижение, журналистите
открили лорда сред разпънати прибори
за пикник на самия бряг. Като дошъл часа,
лордът погледнал часовника си и казал
кротко на секретаря си- Хайде Джеймс!
Това са и причините,
поради които в един град, символ на
цивилизацията като Париж, в зората на импресионизма, всички
парижани са можели да рисуват доста прилично..
И идеята, че светлината е съставна и че
в природата всъщност самото виждане
и изобразяване, което са учили не
е истинското ...затова и цял Париж обсъжда
ожесточено експериментите и във физиката,
и в рисуването. Това за тях е засягал същината
на ПОЗНАВАТЕЛНИЯ процес.
А въпросът с изобразяването и пресъздаването е решен преди повече от сто и петдесет години с фотоапарата и грамофона.Оттогава насам въпросът не е можеш ли да го нарисуваш- а защо.
А въпросът с изобразяването и пресъздаването е решен преди повече от сто и петдесет години с фотоапарата и грамофона.Оттогава насам въпросът не е можеш ли да го нарисуваш- а защо.
Така
че, ще ви припомня думите на бай Дечко
Узунов когото като питали що е
Социалистически реализъм,
рекъл на студентите
си- "Ами това е да рисуваме портретите
на другарите така, че да могат да се
познаят."
Е това колеги,
с извинение, е изобразително изкуство..само
че кому е нужно? В това е и причината българските художници да не могат смислено да обяснят какво и защо правят- концептуално са неграмотни, поради коeто ако и често да са много добре със занаята, не могат да се пласират на европейския пазар. Е, и не харесват и работата с компютри и на английски.
Срамувам се, че ми се налага да коментирам обстоятелствено азбучни истини. Всъщност, вие трябва да се срамувате.
Срамувам се, че ми се налага да коментирам обстоятелствено азбучни истини. Всъщност, вие трябва да се срамувате.
Няма коментари:
Публикуване на коментар